Dela eleverna i mindre grupper.
Varje grupp får ett stort spännpapper.
Lägg fram lite olika material och verktyg på pappret.
Prata om vad de olika verktygen och materialen heter.
Varje elev får ett verktyg och ett material som de ska använda.
T.ex. Elev 1 får en bred pensel och röd vattenfärg. Elev två får blå flaskfärg och en smal pensel, elev tre får lim och silkespapper, elev 4 får gul flaskfärg och en svamp.
När övningen börjar ska det vara tyst.
Eleverna ska sedan i tur och ordning göra varsin detalj (stor eller liten) på pappret. T.ex. Elev 1 målar ett rött streck över hela pappret, när hon är klar målar elev 2 en blå cirkel över strecket. Sen klistrar elev 3 fast en kantig bit silkespapper i ena hörnet.
Övningen fortsätter runt bland eleverna ca 10 minuter.
I nästa del av övningen får eleverna prata med varandra och använda de färger de vill, deras gemensamma uppgift är nu att täcka hela pappret med färg så att inget vitt syns.
Sen får eleverna berätta med korta meningar om vad vi har gjort och vad de tänker på när de ser sin bild.
Jag fotograferar och dokumenterar.
När bilden torkat får eleverna med hjälp av en plastficka i A4 storlek välja ut vilken del av den stora bilden de vill klippa ut och rama in. De lägger plastfickan på den bit de vill ha och markerar konturerna. Sen klipper de ut och ramar in den.
Syftet med undervisningen utifrån Lgr 11
· Att kunna kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
· Att kunna skapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
· Att kunna undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
· Att kunna analysera bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Konkretiserade mål utifrån det centrala innehållet
Konkretiserade mål utifrån det centrala innehållet
Att framställa bilder.
Att kunna använder olika tekniker, verktyg och material .
Att ge omdömen om arbetet och visa på samband mellan vad din bild uttrycker och innehåller samt vilken kvalitet det är på ditt bildarbete.
Att kunna använder olika tekniker, verktyg och material .
Att ge omdömen om arbetet och visa på samband mellan vad din bild uttrycker och innehåller samt vilken kvalitet det är på ditt bildarbete.
Detalj ur 4C:s målning.
Den är snygg och den blev finare för att vi gjorde den tillsammans. Det blå är vatten och vi har använt flaskfärg. När man tittar på bilden tänker jag på en ö. Om vi haft fler färger att välja på, skulle den blivit ännu bättre. (Elevernas kommentarer om bilden)
Detalj ur 6c:s målning.
Den är fin.
Jag tänker på konst och graffiti.
Jag blev mest nöjd med monstret med hundtassar.
(Elevernas kommentarer)
Detaljl ur 8-9c:s målning
Det hade blivit bättre om vi inte målat över varandras grejer.
Men det kändes samtidigt bra att kunna ändra om någon skrivit något man inte ville skulle stå där.
Det finns massa dolda budskap i bilden.
Vi använde penslar, roller, stämplar, flaskfärg och spännpapper.
Det blev en LOL skylt och det är positivt.
(Elevernas kommentarer)
Detalj ur 6-7c:s målning
Det var roligt.
Den är fin, röd och rosa.
Det får mig att tänka på en karta av Mallorca, man ser pooler och palmer.
Vi använde roller, penslar, stämplar, flaskfärg och papper.
Detalj ur 2-3C:s målning
Vindvillan
En flygplats, restaurang och kyrka, dumperspår och svarta kryss.
Sjöstjärnor som badar i havet.
(Elevernas kommentarer)
4c:s bild
Uppgiften var rolig och lite underlig.
Vi använde många olika verktyg.
När jag tittar på bilden tänker jag på fantasi, blommor överallt, gator och ögon.
(Elevernas kommentarer)
"Övningen fortsätter runt bland eleverna ca 10 minuter", menar du att att de fortsätter att en åt gången lägga till vars en detalj på pappret i 10 minuter, dvs. att de gör de flera gånger. Eller att det tar 10 minuter för dem att lägga till vars en detalj och det är allt de ska göra innan de tillsammans fyller pappret?
SvaraRaderaDe fortsätter att en åt gången lägga till varsin detalj på pappret under tio minuters tid, de gör det med andra ord flera gånger och kommer att få förhålla sig till, inspireras av och slutföra eller lägga till något på det som kamraterna gjort.
Radera