Uppgiften
- Titta på bilder av afrikanska masker,
venetianska masker och maskeradmasker. Vilken känsla vill de förmedla?
- Gör en skiss på hur du vill att din mask
ska se ut.
- Rita av mallen på ett större hårt
papper.
- Nu har du en mall till din mask. Rita
runt mallen för att masken ska få den form du vill ha.
- Klipp ut masken.
- Dekorera masken med färg, paljetter,
fjädrar mm.
- Sätt band i kanterna för att kunna ha
masken på dig.
Syftet
med undervisningen utifrån Lgr 11
·
Att
kunna kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
·
Att
kunna skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt
med olika material,
·
Att
kunna undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
·
Att
kunna analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Centralt
innehåll i årskurs 1-3
·
Framställning
av berättande bilder.
·
Måleri
och konstruktion.
·
Olika
element som bygger upp en bild: färg, form.
·
Några
verktyg för måleri, konstruktioner och hur dessa benämns.
·
Plana
och formbara material, till exempel papper och naturmaterial och hur dessa kan
användas i olika bildarbeten.
·
Historiska
och samtida bilder och vad bilderna berättar.
Centralt
innehåll iårskurs 4-6
·
Framställning
av berättande bilder.
·
Måleri
och tredimensionellt arbete.
·
Olika
element som bygger upp bilder, till exempel färg och hur det kan användas i
bildskapande arbete.
·
Verktyg
för måleri och tredimensionellt arbete och hur dessa benämns.
·
Plana
och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildar-beten.
·
Konst
och dokumentärbilder från olika tider och kulturer, hur de är utformade och
vilka budskap de förmedlar.
·
Ord
och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och
budskap.
Centralt
innehåll i årskurs 7-9
·
Framställning
av berättande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
·
Presentationer
av eget bildskapande
·
Former,
färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur
dessa kan användas i bildskapande
·
Material
och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för
bestämda syften.
·
Bilder
som behandlar frågor om identitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv
kan utformas och framställas
·
Samtida
konst- och dokumentärbilder samt konstverk från olika tider och kulturer i
Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och
vilka budskap de förmedlar.
·
Ord
och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och
budskap
Bedömning utifrån kunskapskraven i år 6
Om
du har framställt en bild som förmedlar ett budskap.
Om
du använder olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och kan kombinera dessa för att skapa olika
uttryck.
Om
du formulerar och väljer alternativ som
leder framåt.
Om
du presenterar dina bilder med anpassning till syfte och sammanhang.
Om
du kan ge omdömen om ditt arbete och visar på samband mellan vad din bild
uttrycker, innehåller samt vilken kvalitet det är på ditt bildarbete.
Om
du kan tolka samtida bilder och historiska bilder och koppla det till egna
erfarenheter, andra verk och saker som händer i omvärlden.
Bedömning
utifrån kunskapskraven i år 9
Om du har
genomfört uppgiften och följt instruktionerna.
Om du har
framställt en berättande där budskapet framgår.
Om du
använder olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar också hur dessa kan kombineras
för att skapa olika uttryck.
Hur du
kombinerar former, färger och bildkompositioner.
Om du formulerar och väljer du alternativ som leder
framåt.
Om du
presentera dina bilder med anpassning till syfte och sammanhang.
Om du kan ge
omdömen om ditt arbete och visar då på samband mellan vad din bild uttrycker,
innehåller samt vilken kvalitet det är på ditt bildarbete.
Om du
kan tolka såväl samtida som historiska bilder och på ett underbyggt sätt kan
koppla det till egna erfarenheter, andra verk och saker som händer i omvärlden.
Om du kan
beskriva vad bilder uttrycker, innehåller och vad deras funktion är med användning
av ord som är speciella för ämnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar