Syfte med undervisningen utifrån Lgr 11
- Att kunna kommunicera med
bilder för att uttrycka budskap,
- Att kunna skapa bilder med
hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material,
- Att kunna undersöka och
presentera olika ämnesområden med bilder,
Centralt innehåll i år 3
- Framställning av
berättande bilder. (Bilder som berättar om vad ormarna äter t.ex.)
- Teckning, måleri och
konstruktion. (Skisser i blyerts och tusch, målning med flaskfärg,
tornbyggen) Olika element som bygger upp en bild. (färg, form, linje,
mönster.)
- Några verktyg för
teckning, måleri och hur dessa
benämns. (Kamera, tusch, flaskfärg, pensel, skiss, detaljmålning)
- Plana och formbara
material, till exempel papper och naturmaterial och hur dessa kan användas
i olika bildarbeten.
- Informativa bilder, (bilder
av ormar i sin naturliga miljö t.ex)
Uppgiften
Vi
kommer att jobba med temat under flera bildpass.
Eleverna
kommer att få instruktioner till de olika uppgifterna av en träorm som heter
Snurre och bor hos mig. Han brevväxlar med eleverna och ger dem olika uppgifter
samtidigt som han berättar lite om sig själv.
Först
passet ska eleverna gå ut i skogen med uppdraget att leta efter en träpinne
utan bark som är ungefär en halvmeter som de sedan kan måla till en orm.
Nästa
pass tittar vi på bilder av ormar och pratar om deras mönster. Sen får eleverna
tre ormmallar att rita olika mönsterförslag på med tusch. Ett av förslagen ska
de sedan välja ut för att måla träormen på samma sätt med flaskfärg. De får
information om att de nästa pass får dekorera ormen och måla detaljer när den
har torkat.
Nästa
lektion får de också göra ett ritbrev till Snurre där de ritar vad de gillar
att äta, hur deras familj ser ut osv.
Veckan
efter kommer de att bygga ett torn och fotografera för att Snurre ska få lite
inspiration till sitt tornbygge.
Efter
varje lektion utvärderar eleverna genom att ringa in på en skala hur de tycker
att lektionen har gått.
Bedömning utifrån kunskapskraven i år 6
- Om du har skapat en ormskulptur
av en träpinne.
- Om du har framställt bilder
som berättar om din orm.
- Om du har konstruerat ett
torn.
- Om du kan framställa
föreställande bilder med tusch och blyerts.
- Om du kan använda flaskfärgen
för att skapa en bild bestående av olika färgfält.
- Om du kan använda penseln på
ett fungerande sätt och vet hur man rengör den.
- Om du kommer med egna idéer på
vad du ska måla och vilka färger du vill använda.
- Om du kan ge omdömen om ditt
arbete.
Exempel på uppgifter
Måla en träorm
Måla en träorm
Du ska få titta på bilder av ormar och deras
mönster.
Sen ska du få måla din orm.
Nästa bildlektion kommer vi att dekorera
ormarna vidare.
Sen ska vi bygga ett bo åt era ormar och
fotografera dem.
|
Titta på bilderna av ormar och prova att skissa
olika mönster.
|
Du behöver:
Förkläde, färger, pensel, vatten.
|
Måla din orm i det mönster du har tänkt.
|
Låt ormen torka till nästa gång så kan du måla
ögon och andra detaljer då.
Städa
Utvärdera på baksidan
|
Det
var en rolig uppgift.
1
2 3 4 5
Inte
alls
Håller med helt
Det
var en lätt uppgift.
1
2 3 4 5
Inte
alls
Håller med helt
Jag
lärde mig något nytt.
1
2 3 4 5
Inte
alls Håller med helt
Jag
blev nöjd med min orm.
1 2
3 4 5
Inte
alls
Håller med helt
Jag
vill jobba mer med att måla på träbitar.
1
2 3 4 5
Inte
alls
Håller med helt
Nästa
gång jag gör en liknande uppgift ska jag tänka på följande:
Måla en namnskylt
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar