Mitt träd är stort.
Mitt träd har tyg.
Mitt träd kan åka i hela världen.
Mitt träd vill att människor ska titta på det.
Uppgiften
Du ska titta på bilder av träd och analysera vilka budskap de förmedlar.
På bilden ska det också finnas en bakgrund med himmel och mark.
Du ska få använda vattenfärg och måla med svamp.
Vi kommer att göra bilderna samtidigt och du ska måla bakgrunden och trädet som mig.
Du kommer att få blanda färger för att hitta samma nyans som mig.
Sen kommer du att få klistra fast löv i ditt träd.
Vad löven ska föreställa och vilket material och vilken teknik du ska använda bestämmer du själv
Bilden ska förmedla ett budskap.
Fundera över vilket.
Du ska sedan få visa upp bilden för andra i vår bildblogg.
Syftet
med undervisningen utifrån Lgr 11
·
Att
kunna kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
·
Att
kunna skapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika
material,
·
Att
kunna undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och
·
Att
kunna analysera bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Mitt träd har en speciell gåva, det kan sjunga och göra
andra glada.
Mitt träd vill att folk som tittar på det ska se själva vad
de vill se.
Mitt träd har pengar.
Mitt träd kan ge bort pengar.
Mitt träd vill ha mer pengar.
Mitt träd har en stark vilja.
Mitt träd vill röra sig med vinden.
Mitt träd kan överleva vilken storm som helst.
Mitt träd har kärlek.
Mitt träd vill leva livet.
Mitt träd kan tappa löv.
Mitt träd är som en blinkande discolampa.
Mitt träd har fjädrar som löv.
Den har pärlor som löv eller frukt och
Silverpärlor som bildar ett fågelbo.
Mitt träd är starkt.
Mitt träd dansar.
Mitt träd är grönt och lila.
Mitt träd är ett höstträd.
Det har löv i massa höstiga färger.
Mitt träd kan dricka.
Mitt träd vill vara ifred.
Centralt innehåll i årskurs 1-3
·
Framställning
av berättande bilder.
·
Måleri.
·
Olika
element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund.
·
Några
verktyg för måleri och hur dessa benämns.
·
Materialet
papper och hur det kan användas i bildarbetet.
·
Konstbilder
och vad de berättar.
Centralt
innehåll iårskurs 4-6
·
Framställning
av berättande bilder.
·
Måleri.
·
Återanvändning
av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage.
·
Olika
element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och
färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
·
Verktyg
för måleri och hur dessa benämns.
·
Materialet
papper och hur det kan användas i bildarbeten.
·
Konstbilder,
hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
·
Ord
och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och
budskap.
Centralt
innehåll i årskurs 7-9
·
Framställning
av berättande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser
·
Återanvändning
av bilder, material och föremål i eget bildskapande.
·
Presentationer
av eget bildskapande
·
Former,
färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur
dessa kan användas i bildskapande
·
Material
och verktyg för tvådimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda
syften.
·
Samtida
konst- och dokumentärbilder. Hur bilderna och verken är utformade och vilka
budskap de förmedlar.
·
Ord
och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och
budskap
Bedömning utifrån kunskapskraven i år 6
·
Om
du har framställt en bild där budskapet framgår.
·
Om
du använder olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt.
·
Om
du formulerar och väljer alternativ som
leder framåt.
·
Om
du kan ge omdömen om ditt arbete och visar på samband mellan vad din bild
uttrycker, innehåller samt vilken kvalitet det är på ditt bildarbete.
·
Om
du kan tolka samtida bilder och koppla det till egna erfarenheter, andra verk
och saker som händer i omvärlden.
·
Om
du kan beskriva vad bilder uttrycker, innehåller och vad deras funktion är.
Bedömning
utifrån kunskapskraven i år 9
·
Om du har
genomfört uppgiften och följt instruktionerna.
·
Om du har
framställt en berättande bild där budskapet framgår.
·
Om du
använder olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt och prövar också hur dessa kan kombineras
för att skapa olika uttryck.
·
Hur du
kombinerar former, färger och bildkompositioner.
·
Om du formulerar och väljer du alternativ som leder
framåt.
·
Om du kan ge
omdömen om ditt arbete och visar då på samband mellan vad din bild uttrycker,
innehåller samt vilken kvalitet det är på ditt bildarbete.
·
Om du kan tolka
bilder och kan koppla det till egna erfarenheter, andra verk och saker som
händer i omvärlden.
·
Om du kan
beskriva vad bilder uttrycker, innehåller och vad deras funktion är med användning
av ord som är speciella för ämnet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar